Wednesday, December 15, 2010

kerja kerajaan vs kerja swasta..

dunia ni penuh dgn cabaran dan dugaan..huhuu aku g intiviu utk kerani kerajaaan n kerani syarikat kecil swasta..
dua-dua bg basic gaji lebih kurang sama...

tp hari ni..aku dpt jawapan utk dua-dua jawatan..
kerajaan aku tak dpt...
tp yg swasta aku dpt..
dua-dua sama jer cara intiviu..
tanya kejujuran kiter..

aku tak tau nape perlu sedih sebab tak dpt jawatan kerajaaan..
dan aku tak tau nape org nk sangat kerja kerajaan..
sama mcm aku...
aku pon nak sgt keje tetap kerajaan..
tp bile difikir-fikirkan...
bg aku semuanya sama...
yg penting kiter tahu manage kewangan kiter..
berapa byk gaji kiter..
macam mana tetap kerja kite..
semuanya pasal kewangan...
kiter keje untuk dptkan duit utk sara hidup...

tp klu kiter membazir..
tak pandai manage duit..
segunung duit pon belum tentu cukup..
tetap macam mana pon keje kiter..
ada jaminan ker yg kiter boleh hidup dalam keadaan selesa??????

persoalan ni dh lama bersarang dalam fikiran aku....

pe pendapat korang???

p/s: perlu ker org dalam untuk dapatkan sesuatu pekerjaan kerajaan.. sedangkan kiter tak layak...kesannya....hurmm

3 comments:

  1. dulu pun maera sedih sb ta pat keje gov..ye la..org ckp lebih tjamin..tp skrg maera sgt2 hepi keje swasta..2 kali ganda lebih byk benefit dari gov..alhamdulillah rezki maera..cume yg penting, kena berani pindah2 tmpt kerja utk cari yg lebih baik =)

    ReplyDelete
  2. betul2.. kalo reti + tahu cara nak manage duit da ok.. tak kesah kerja mana sekali pn.. mesti boleh idup punye.. =)

    ReplyDelete
  3. betul tu... huhu mmg susah nk nyelit keje gov... huhu

    ReplyDelete

 

cik diba Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea